Exkurze na letiště praha ruzyně

                 V sobotu 19. dubna 2008 jsme navštívili Centrální požární stanici letiště Praha – Ruzyně. Stanice je v provozu od prosince roku 2006 a v současné době je nejmodernější v celé České republice. Exkurze se zúčastnili členové sboru, mladí hasiči i další příznivci hasičiny. Všech 54 osob bez rozdílu věku muselo nejprve projít přísnou bezpečnostní kontrolou. Pak následovalo rozdělení do tří menších skupin a exkurze mohla začít. V prostorné garáži je místo pro 16 zásahových vozů a nad každým stáním je posuvné odsávání výfukových plynů. Přesné parkování vozů zajišťuje barevné rozlišení na podlaze. Limit pro výjezd je 45 vteřin, dojezd na letové plochy 2 až 3 minuty.  Do garáže se hasiči dostávají po vysokých skluzných tyčích. V garážích se nachází i skříňky se zásahovými oděvy. Všude je neuvěřitelně čistá podlaha a všechna auta jsou nablýskaná, což zajišťuje každá sloužící směna. Z garáží jsme se přesunuli do testovacího centra fyzické zátěže. Vše jsme si mohli také vyzkoušet na vlastní kůži. Začali jsme na tzv. nekonečném žebříku, žebřík se točí pořád dokola a obsluha může měnit i jeho rychlost. Následovaly další posilovací stroje, simulace kanálové roury, žárová komora a výcvikový polygon. Hasiči mají výcvik však mnohem těžší, musí ho absolvovat s dýchacím přístrojem. Atmosféru skutečného zásahu jim při tom vytvářejí kouřové, světelné a akustické efekty (např. zvuky praskání plechů, lidský křik apod.). Poté jsme vyšli do druhého nadzemního podlaží, kde jsme si prohlédli posilovnu a krytý kurt. V tomtéž patře se nachází i kompletní sociální zázemí. Ve třetím podlaží je denní místnost sloužící k relaxaci hasičů, speciální místnost krizového řízení a operační středisko. Operační středisko je místnost s velkou projekční stěnou, kterou tvoří několik LCD monitorů, na kterých operátoři sledují prostory letiště pomocí kamer a vhodného osvětlení ve dne i v noci. Ve stanici se dále nachází vodní nádrž s objemem 50 000 l, myčka pro vozidla, údržbové centrum oděvů, dýchacích a hasících přístrojů a linka na čištění hadic. Největší chloubou stanice je však letištní speciál Panther. Moderní zásahové vozidlo je vybaveno několika ochrannými tryskami, které ochlazují celý podvozek a tím umožní přiblížit se co nejvíce k ohnisku požáru. Dostřik monitoru je až 72 metrů. Pro couvání se využívá kamera. Co Panther dokáže, nám předvedli hasiči přímo před garážemi. Exkurze byla velmi zajímavá a osvětlila nám práci letištních hasičů. Ta se totiž neodehrává pouze v areálu letiště. V případě potřeby vyjíždějí i k různým událostem do blízkého okolí. Mezi nejčastější úkoly patří asistence při tankování letadel a likvidace úniku nebezpečných látek.

 

                 Co dodat na konec? Snad jen, že se výlet skutečně povedl, a že už se těšíme na další.

SBOR DOBROVOLNÝCH HASIČŮ

HORŠOVSKÝ TÝN